ZARZĄDZENIE NR 17/21
PREZESA oraz DYREKTORA SĄDU REJONOWEGO w MYŚLIBORZU
z 31 maja 2021 roku
określające zasady bezpieczeństwa pracowników i
intreresantów Sądu Rejonowego w Myśliborzu
§ 1
Podstawowe zasady bezpieczeństwa pracowników i interesantów
1. W budynku sądu może przebywać wyłącznie osoba zdrowa, bez objawów sugerujących chorobę zakaźną, nieprzebywająca z osobą objętą izolacją w warunkach domowych albo sama nieobjęta kwarantanną lub izolacją w warunkach domowych.
2. W budynku sądu, także oczekując na posiedzenie, należy zachować odległość 1,5 metra od innej osoby, za wyjątkiem osób wspólnie zamieszkujących. Nie dotyczy to funkcjonariuszy Policji i innych służb.
3. Interesanci powinni mieć zakryte usta i nos. Jeżeli z jakiegoś powodu osłona na usta i nos musi zostać zdjęta, należy przestrzegać 1,5 metrowego odstępu od innych osób.
4. Przy wejściu do sądu, do pomieszczenia albo w pomieszczeniach udostępniony jest płyn do dezynfekcji rąk oraz zamieszczona informacja o obligatoryjnym korzystaniu z niego przez wszystkie wchodzące osoby.
5. Miejsca do siedzenia usytuowane są przy zachowaniu 1,5 metrowego odstępu, również na salach rozpraw.
6. Klamki, uchwyty, poręcze, powierzchnie często dotykane, wspólne, a także z którymi interesanci się często stykają powinny być regularnie dezynfekowane. Pomieszczenia sądu są regularnie wietrzone.
7. Pracownicy sądu wykonujący bezpośrednią obsługę interesantów podczas wykonywania obowiązków powinni nosić osłonę nosa i ust oraz rękawice ochronne. Jeśli nie jest to możliwe należy zachować odległość 1,5 metra.
8. Używany sprzęt, w tym osobisty, powinien być okresowo dezynfekowany.
§ 2
Ogólne zasady urzędowania sądu
⦁ Skargi przyjmowane są wyłącznie w formie pisemnej i elektronicznej. Przyjmowanie interesantów w sprawach administracyjnych jest nadal zawieszone, sprawy tego rodzaju mogą być załatwiane w rozmowach telefonicznych.
⦁ Należy dążyć do zapewnienia pracy w pokojach jednoosobowych, a jeżeli nie jest to możliwe, do zachowania odległości 1,5 metra, a jeśli nie jest to możliwe, konieczne jest stosowanie środków ochrony osobistej.
⦁ Rekomenduje się dla sędziów, referendarzy i kuratorów oraz w razie konieczności pozostałych pracowników sądu pracę zdalną, z zachowaniem utrzymania standardów ochrony danych osobowych i zasad ich bezpieczeństwa.
⦁ Przewodniczący wydziału może zarządzić rotacyjną obecność referendarzy (praca rotacyjna), szczególnie celem uniknięcia jednoczesnej obecności w pracy w jednym pomieszczeniu dwóch osób. W takiej sytuacji referendarze nieobecni w budynku sądu wykonują pracę zdalną.
⦁ Asystenci sędziego mogą wykonywać czynności służbowe zlecone przez sędziów w miejscu zamieszkania (praca zdalna).
⦁ Szczegółowy sposób wykonywania pracy zdalnej określa Przewodniczący Wydziału z sędzią, który współpracuje z asystentem.
⦁ Przewodniczący Wydziału może zarządzić rotacyjną obecność asystentów (praca rotacyjna), szczególnie celem uniknięcia jednoczesnej obecności w pracy w jednym pomieszczeniu dwóch osób. W takiej sytuacji asystenci nieobecni w sądzie wykonują pracę zdalną.
⦁ Informacja o pracy rotacyjnej - godzinach obecności asystenta w budynku przekazywana jest przez Przewodniczącego Wydziału codziennie do godziny. 9.00, na adres e-mail: ⦁ irena.obidowska@mysliborz.sr.gov.pl
⦁ Asystent pozostaje do dyspozycji pracodawcy zgodnie z rozkładem godzin pracy. W przypadku wystąpienia uzasadnionej konieczności, asystent wykonujący pracę zdalnie może być wezwany celem stawienia się w budynku sądu.
⦁ Szczegółowe zasady dotyczące pracy zdalnej określa instrukcja – odrębne zarządzenie Prezesa.
§ 3
Komunikacja w sądzie
1.W komunikacji zewnętrznej i pomiędzy komórkami organizacyjnymi należy ograniczyć bezpośrednie kontakty międzyludzkie na rzecz komunikacji elektronicznej albo telefonicznej. Bezpośrednie kontakty między pracownikami wszystkich komórek organizacyjnych powinny być ograniczone do sytuacji niezbędnych.
2. W razie kontaktu bezpośredniego należy zachować 1,5 metrowy odstęp.
3. Gromadzenie się w pomieszczeniach powinno być ograniczone do minimum, chyba, że wymagają tego okoliczności związane ze świadczeniem pracy.
§ 4
Bezpieczeństwo i higiena pracy w budynku sądu
1. Wszyscy pracownicy sądu, w tym sędziowie, mają obowiązek niezwłocznego (także poza godzinami urzędowania sądu) informowania swojego bezpośredniego przełożonego telefonicznie lub emailem o sytuacji, kiedy:
a/ pracownik ma objawy choroby COVID-19: gorączkę, kaszel, duszności;
b/ pracownik miał styczność z osobą zarażoną albo objętą kwarantanną albo z osobą, która miała bezpośredni kontakt z osobą zarażoną lub objętą kwarantanną.
2. Bezpośredni przełożony poleca w takiej sytuacji, aby pracownik nie stawiał się do pracy w budynku sądu i niezwłocznie przekazuje informację Kierownikowi Oddziału Administracyjnego.
3. Szczegółowe zasady postępowania z osobą podejrzaną o zarażenie koronawirusem SARS-COV-2, w tym pracownikiem i interesantem określa „Procedura postępowania z osobą, co do której zachodzi podejrzenie zarażenia koronawirusem SARS-CoV-2 w Sądzie Rejonowym w Myśliborzu”.
4. Kierownicy jednostek organizacyjnych sądu zapewniają i odpowiadają za:
a/dostępność i wydawania środków ochrony (w postaci płynów do dezynfekcji, maseczek, rękawiczek, żeli antybakteryjnych) w obrębie swoich jednostek organizacyjnych;
b/składanie z należytym wyprzedzeniem zamówień na środki ochrony.
§ 5
Bezpieczeństwo interesantów
⦁ Poruszanie się po budynkach Sądu powinno być ograniczone do dojścia do sali rozpraw albo Biura Obsługi Interesanta. Po zakończonym posiedzeniu należy niezwłocznie opuścić budynek sądu.
⦁ W holu budynku sądu znajduje się skrzynka na korespondencję dla interesantów sądu.
§ 6
Zasady dotyczące funkcjonowania Biura Obsługi Interesanta
⦁ Nie przeprowadza się bezpośredniej obsługi interesantów w sekretariatach Wydziałów. Czynności te realizowane są przez Biuro Obsługi Interesantów
⦁ Biuro Obsługi Interesantów wraz z Biurem Podawczym i Czytelnią Akt jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 15:00.
⦁ Czytelnia akt czynna jest od 8.00 do 10.00, od 10.30 do 12.30 i od 13.00 do 15.00. Z czytelni korzystać można wyłącznie po umówieniu telefonicznym lub drogą elektroniczną. Przy umawianiu wizyty, które musi nastąpić co najmniej z dwudniowym wyprzedzeniem, należy podać przewidywany czas wizyty, nie dłuższy niż 40 minut co do jednej sprawy; w przypadku sprawy wielotomowej dopuszczalne jest umówienie wizyty dłuższej. Umówiony czas wizyty nie podlega przedłużeniu. Osoba korzystająca z czytelni musi mieć własne rękawiczki ochronne. Nie ma możliwości kopiowania akt przez pracowników sądu w czytelni.
⦁ Skrzynka podawcza umieszczona jest przy wejściu do budynku sądu.
⦁ Dyżur BOI w poniedziałek w godzinach 15.30-18.00 jest odwołany.
⦁ Liczba interesantów przebywających w Czytelni Akt jest ograniczona do 1.
⦁ Akta podlegają udostępnieniu po wcześniejszym telefonicznym lub mailowym zamówieniu i mogą być dostępne najwcześniej dnia następnego. Czas zapoznawania się z aktami jest ograniczony do 40 minut.
⦁ Pracownik Czytelni Akt potwierdza e-mailem albo telefonicznie dostępność akt, informując o godzinie udostępnienia akt.
§ 7
Ogólna organizacja pracy w pomieszczeniach przeznaczonych do odbywania posiedzeń z udziałem stron – rekomendacje
⦁ Przed wyznaczaniem posiedzenia z udziałem stron przewodniczący posiedzenia rozważa możliwość wyznaczenia posiedzenia niejawnego albo rozprawy z wykorzystaniem przekazu obrazu i dźwięku (jeżeli będzie to możliwe) zgodnie z regulacjami ustawy z 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, co zwiększy dostępność sal rozpraw, w sytuacji kiedy niektóre z nich nie spełnią wymogów sanitarnych (przykładowo wskutek zbyt dużej ilości uczestników).
⦁ Świadków i biegłych należy wzywać na określone godziny.
⦁ Godziny rozpoczęcia sesji w danym budynku powinny być zróżnicowane od 8.30 do 9.00, zgodnie z ustaleniami między Przewodniczącymi Wydziałów.
⦁ Przed salami rozpraw, w zależności od szerokości korytarzy, mogą być tworzone strefy, w których mają prawo przebywać osoby wezwane lub zawiadomione. Osoby przebywające w strefie zachowują odległość od siebie co najmniej 1,5 metra.
⦁ W tej samej sali, w miarę możliwości, w jednym dniu przeprowadza się tylko jedną sesję.
⦁ Należy zachować 1,5 metrową odległość między wszystkimi osobami uczestniczącymi w posiedzeniu, w tym publicznością. Jeżeli jest to konieczne, osoby te nie mają obowiązku zajmowania wyznaczonych przepisami miejsc na sali rozpraw, nawet jeżeli skutkiem tego będzie niemożność utrwalenia przebiegu posiedzenia za pomocą urządzenia rejestrującego obraz i dźwięk. W takiej sytuacji protokół należy sporządzić pisemnie. Nie dotyczy to funkcjonariuszy Policji i innych służb.
⦁ Jeżeli zachowanie powyższych warunków nie jest możliwe należy przenieść posiedzenie do innej sali rozpraw, która zapewnia ich spełnienie.
§ 8
⦁ Uchylamy Zarządzenie Nr 25/20 Prezesa i Dyrektora Sądu Rejonowego w Myśliborzu z 22 maja 2020 roku w sprawie zmian w pracy sądu z powodu pandemii począwszy od 22 maja 2020 roku.
⦁ Uchylamy Zarządzenie Nr 26/20 Prezesa i Dyrektora Sądu Rejonowego w Myśliborzu z 26 maja 2020 roku określające zasady bezpieczeństwa pracowników i interesantów Sądu Rejonowego w Myśliborzu.
⦁ Uchylam Zarządzenie Nr 40/20 Prezesa Sądu Rejonowego w Myśliborzu z 15 października 2020 roku w sprawie organizacji pracy kuratorów Zespołu Kuratorskiej Służby Sądowej Sądu Rejonowego w Myśliborzu w okresie pandemii koronawirusa SARS CoV-2.
§ 9
Zarządzenie wchodzi w życie z 1 czerwca 2021 roku.